معرفی هتل ها و جاهای دیدنی کیش

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰ ق.ظ

نمایشگاه دائمی کیومرث صیاد

نمایشگاه دائمی کیومرث صیاد :

نمایشگاه های دائمی کیومرث صیاد از جاذبه های گردشگری جزیره کیش به شمار می رود. به گردشگران علاقه مند به فرهنگ و هنرکه به جزیره کیش سفر می کنند و شهروندان هنردوست و هنر پرور جزیره کیش توصیه می کنیم که به این نمایشگاه رفته و از آثار زیبا و هنرمندانه استاد کیومرث صیاد در حوزه معرق دیدن کنند. نمایشگاه معرق آثار هنری کیومرث صیاد در مرکز همایش های بین المللی کیش دائر و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری هنری در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه در تمام روزهای هفته از ساعت 19 تا 23 پذیرای بازدیدکنندگان است.



اکنون به بررسی اختصاری این هنر و آثار بزرگ این هنرمند ایرانی می پردازیم :


زندگینامه:

برای یک معرق کار پیش نیازهای خطاطی ، نقاشی و هنرهای دستی از ملزومات است چرا که همه اینها در هنر معرق کاری نقشی اساسی دارند و هرکس با تبحر در این رشته های هنری ، وارد معرق کاری شود توفیق بیشتری خواهد یافت.کیومرث صیاد متولد سال 1334 در شهرری و یکی از هنرمندان معرق کار ساکن جزیره کیش است که 40 سال از عمر خود را صرف خلق آثار هنری با استفاده از تکه های چوب کرده است.


سابقه آشنایی وی با هنر ریشه در خانواده دارد ، پدر وی مجسمه ساز بوده و از همان کودکی با صنایع دستی و کار با چوب آشنا شده است، صیاد هنر خطاطی را از استاد خلج آموخته و نقاشی را در محضر استادانی چون شیرازی و چیت ساز فرا گرفته است و سابقه شاگردی استاد شمسیان معرق کار به نام ایرانی را در کارنامه خود دارد، یکی از مدیران موفق در حوزه امور مجامع و حسابرسی است و تاکنون 28 اثر ارزشمند در حوزه های مختلف مذهبی، تاریخی و فرهنگی از خود به جا گذاشته است. تمامی آثار این هنرمند از نوع معرق تمام چوب بوده و در رنگ آمیزی و طراحی این تابلوها از هیچ رنگ و خطی با قلم یا مداد استفاده نشده است، رنگ درخشان تابلوها مربوط به رنگ واقعی چوبهای بکار رفته در اثر بوده و تمام خطوط این تابلوها نیز مربوط به برشهای اره می باشد.


آثارکیومرث صیاد:

 صیاد در بیش از 15 نمایشگاه فردی و جمعی آثار خود را به نمایش گذاشته است و چند اثر او در نمایشگاههای آثار چوبی  دو سالانه میراث فرهنگی در سال 1378 و همچنین در هشتمین نمایشگاه قرآنی به  عنوان اثر برگزیده انتخاب شده اند. آخرین کار این هنرمند تابلو بازار می باشد که کار ساخت آن در اسفندماه سال 1393 در جزیره کیش به پایان رسید.

 از دیگر آثار معروف صیاد به تابلوهای عصر عاشورا، مولود کعبه ،علمدار کربلا، سهراب و گردآفرید برگرفته از کارهای استاد فرشچیان ، تابلو گوساله سامری اثر نیکولاس پازین ، تابلو یوسف و برادرانش اثر فرانکویس پاسکال و تابلو هاجر و اسماعیل از فرانسیسکو کوزاو تابلوی نماز در جبهه می توان اشاره کرد.

کیش - ایرنا - با پایان یافتن کار تابلوی 'عروسی روستایی' تعداد آثار هنری 'کیومرث صیاد' هنرمند معرق کار جزیره کیش به 40 تابلو رسیده که این اثار حاصل زحمات 40 ساله وی در عرصه هنر است.


هنر معرق:

رشته های هنری بسیاری در کشور رایج هستند که برخی ریشه در پیشینه این مرز و بوم دارند و برخی دیگر از هنرهای غرب و شرق اقتباس شده که بصورت کلاسیک در بین مردم مشهور هستند و تعدادی از این هنرها نیز بومی کشور شده اند. شاید یکی از هنرهای باب ایرانی معرق باشد هنری که امروزه در همه جا دیده می شود ولی آشنایی چندانی با آن وجود ندارد.

معرق یکی از رشته های هنری است و در فرهنگ عمید از آن به تکه تکه، رگه رگه و وصله تعبیر شده است ، در این هنر تکه هایی از چوب در رنگ های متنوع و مختلف در کنار هم قرار می گیرند و طرح و شکل خاصی ایجاد می کنند.

معرق انواع گوناگونی دارد که وابسته به نوع مصالح است و شامل معرق کاشی، چرم، پارچه، فلز، خاتم و چوب می باشد.

 

گفتگوی ایرنا با کیومرث صیاد:

 

استاد صیاد در این گفتگو آخرین اثر خود را تابلوی 'عروسی روستایی' عنوان کرد و آن را یکی از بهترین آثار خود خواند که با اتمام آن تعداد آثارهنری معرق او به 40تابلو رسیده است.ایشان مدت زمان خلق این اثر (که تلفیقی از چند موضوع است و هر یک می تواند به صورت مجزا خود یک تابلو باشد) را 8ماه اعلام کردند.

این هنرمند معاصر اظهارکرد: در کتابی اثری از استاد رضا فتاحی مشاهده کردم و پس از کسب اجازه آن را به زیور معرق آراستم.

در این اثر 60 نوع چوب داخلی و خارجی از آلمان، آمریکا و مالزی با رنگ های مختلف استفاده شده و اندازه آن 75 در 100 است.

وقرار است این اثر به همراه تابلو بازار فرش ( اثری از نقاش فرانسوی ) رونمایی و به جمع آثار نمایشگاهی اضافه شود.

این هنرمند بزرگ که اثارش از سال 90 در نمایشگاهی در مرکز همایش های بین المللی کیش به نمایش در آمده استقبال مردم از آن را خوب خواند و به ایرنا گفت: در طی سالهای برگزاری پنج کتابچه 200 برگی از دل نوشته ها و نظرات مردم جمع آوری کرده ام که 95 درصد نظرات مثبت است و از انتقادات سازنده هم استقبال می کنم.

این معرق کار ساکن کیش، یکی دیگر از تابلو های خود را 'مهر و محبت' میان انسان و حیوان عنوان کرد و گفت:  این اثر که برای خلق آن یک ماه و نیم زمان صرف کردم ،اثری حسی است و در اندازه 50 در 60 خلق شده است.

وی به برگزاری کلاس های آموزشی دررشته های هنری در جزیره کیش اشاره کرد و گفت : این جزیره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ، آرامش و هوایی پاک ، محلی مناسب برای زندگی و الهام گرفتن برای تولید اثار هنری است ، جوانان و علاقه مندان به رشته های هنری می توانند از اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن برای یادگیری هنر استفاده کنندو

راه اندازی مجموعه های فرهنگی می تواند کیش را به مرکز تبادل اطلاعات فرهنگی تبدیل کند.

صیاد به رویکرد مثبت مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش به مقوله هنر اشاره کرد و گفت : با برگزاری کلاس های متنوع توسط استادان مجرب، توسعه برنامه های فرهنگی و هنری و دوره های اموزشی مستمر می توان به رونق هنر در کیش کمک کرد.




وی افزود: راه اندازی مجموعه های فرهنگی همچون نماد کیش و فرهنگسرای آوای خلیج فارس به عنوان بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور در آینده از برنامه های در دستور کار سازمان منطقه ازاد کیش است که بهره برداری از آنها ضمن کمک به ارتقا هنر و سطح فرهنگ می تواند کیش را مرکزی برای تبادل اطلاعات فرهنگی تبدیل و به رونق گردشگری هنری و فرهنگی کمک کند.

صیاد برگزاری نمایشگاه هایی از تولیدات هنرمندان را یکی از جاذبه های مهم برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری عنوان کرد و به ایرنا گفت: باید با زنده نگهداشتن هنرهای ایرانی و صنایع دستی هویت و فرهنگ ایرانی را زنده نگه داشت.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که یک اثر هنری یا صنایع دستی توسط گردشگر خارجی خریداری می شود این اثر علاوه بر اینکه می تواند فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی کند استعداد و ظرفیت هنرمندان این سرزمین را نشان می دهد.

خالق تابلوی معرق 'کودک سوری' در مورد اینکه تا چه اندازه در جذب گردشگر هنری موفق عمل کرده ایم گفت : تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیاد است اما تلاش هایی که صورت می گیرد در خور تقدیر است ، این اقدام نیازمند یک برنامه منسجم ، دقیق و هدفمند است که امیدواریم مسئولان حوزه فرهنگ و هنر بیشتر بدان توجه کنند.

 

به گزارش ایرنا، صنایع دستی هر کشوری بخشی از هویت ملی و فرهنگی یک کشور را تشکیل می دهد و کارکردهای ویژه ای در زمینه درآمد زایی ، اشتغال زایی و رونق صنعت گردشگری دارد که با نمایش و فروش آثار تولیدی می توان در جذب گردشگر بهره گرفت.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۵
بدو کیش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی